Με απόφαση που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης επιτρέπεται προσωρινά, στο πλαίσιο προστασίας της δημόσιας υγείας, η επίδοση ταχυδρομικών αντικειμένων χωρίς υπογραφή.
Η Διεύθυνση των Ταχυδρομείων της ΕΕΤΤ, αποφάσισε εξαιτίας των εκτάκτων μέτρων που έχουν επιβληθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας και σε μια προσπάθεια να προστατευτούν τόσο οι πολίτες όσο και ο ταχυμεταφορέας, να γίνεται η επίδοση ταχυδρομικών αντικειμένων χωρίς υπογραφή. Στην περίπτωση αυτή επισημαίνεται πάντως, ότι καταγράφεται η ώρα επίδοσης και τα στοιχεία του παραλήπτη, ο οποίος λαμβάνει τη βεβαίωση παράδοσης ηλεκτρονικά λίγο μετά.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το ΦΕΚ , η ΕΕΤΤ:
Εγκρίνει, κατ’ εξαίρεση και μόνο προσωρινά, με σκοπό την προληπτική προστασία της δημόσιας υγείας, η επίδοση ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών να γίνεται χωρίς υπογραφή του παραλήπτη. Σε περίπτωση που γίνεται χρήση της δυνατότητας αυτής ο πάροχος ταχυδρομικών υπηρεσιών υποχρεούται να διασφαλίζει ότι ο διανομέας βεβαιώνει την πραγματοποίηση της επίδοσης του ταχυδρομικού αντικειμένου στον χρήστη και καταγράφει, τουλάχιστον, ημερομηνία τόπο, ώρα επίδοσης και τα στοιχεία του παραλήπτη ή/ και την καταχώρηση μοναδικού προσωπικού κωδικού αναγνώρισης που θα έχει αποσταλεί στους παραλήπτες. Η βεβαίωση επίδοσης αποστέλλεται ηλεκτρονικά ή με οποιοδήποτε πρόσφορο τρόπο στον αποστολέα, ενώ τα πλήρη στοιχεία επίδοσης καταχωρούνται και παρακολουθούνται στο ειδικό σύστημα παρακολούθησης και εντοπισμού ταχυδρομικών αντικειμένων (Ε.Σ.Π.Ε.Τ.Α.) που τηρεί ο πάροχος.
Υπενθυμίζεται για όσους κάνουν χρήση των ταχυδρομικών υπηρεσιών πως πρέπει να προσέξουν τα εξής σημεία.
– Κόστος αποστολής: Ελέγξτε εάν το κόστος αποστολής είναι ενιαίο ή διαφοροποιείται ανά περιοχή και επίσης, εάν επηρεάζεται από παράγοντες όπως το ογκομετρικό βάρος της αποστολής
– Τρόπος παραλαβής: Πληροφορηθείτε για τις διαθέσιμες επιλογές παραλαβής του ταχυδρομικού αντικειμένου (π.χ. στον χώρο σας, από καταστήματα της εταιρίας, από θυρίδα, από σημεία εξυπηρέτησης με διευρυμένο ωράριο κ.λπ.)
– Παρακολούθηση αποστολής: Ενημερωθείτε για την πορεία παράδοσης του ταχυδρομικού αντικειμένου, π.χ. από την ιστοσελίδα της επιχείρησης, μέσω sms, email, τηλεφώνου κ.λπ.
– Επανάληψη της προσπάθειας επίδοσης: Οι ταχυδρομικοί πάροχοι υποχρεούνται σε δεύτερη προσπάθεια επίδοσης του αντικειμένου, σε περίπτωση απουσίας σας κατά την αρχική προσπάθεια, με σχετική έγγραφη ειδοποίησή σας.
– Παραλαβή με επιφύλαξη: Έχετε τη δυνατότητα είτε να παραλάβετε με επιφύλαξη είτε να δηλώσετε επιφύλαξη εντός μίας ημέρας από την παραλαβή του ταχυδρομικού αντικειμένου, δηλώνοντάς το εγγράφως, εάν το αντικείμενο που σας παραδίδεται έχει υποστεί φθορά ή είναι κατεστραμμένο.
– Δυνατότητα μη υπογραφής: Με σκοπό την προληπτική προστασία της δημόσιας υγείας, επιτρέπεται, κατ’ εξαίρεση και μόνο προσωρινά, η επίδοση ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών χωρίς υπογραφή του παραλήπτη. Σε περίπτωση που γίνεται χρήση της δυνατότητας αυτής, ο διανομέας βεβαιώνει την επίδοση και καταγράφει, τουλάχιστον, ημερομηνία, τόπο, ώρα επίδοσης και τα στοιχεία του παραλήπτη, ή/και την καταχώρηση μοναδικού προσωπικού κωδικού αναγνώρισης που θα έχει αποσταλεί στους παραλήπτες.
– Δικαίωμα αποζημίωσης: Έχετε δικαίωμα να αιτηθείτε αποζημίωση εντός 6 μηνών για την πλημμελή παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών, σε περίπτωση ολικής ή μερικής απώλειας/κλοπής/καταστροφής του περιεχομένου επιστολής ή δέματος, καθώς και την εκπρόθεσμη επίδοση του ταχυδρομικού αντικειμένου, σύμφωνα με τους όρους που προβλέπονται στην ατομική σύμβαση που υπογράψατε κατά την αποστολή.
– Τροποποίηση υπηρεσιών: Ρωτήστε εάν υπάρχουν τροποποιήσεις στις παρεχόμενες ταχυδρομικές υπηρεσίες, λόγω των μέτρων περιορισμού της πανδημίας (π.χ. αναστολή υπηρεσιών, τροποποίηση όρων παροχής, διαφοροποίηση χρόνων παράδοσης κ.λπ.) μέσω των ιστοσελίδων ή/και των κέντρων εξυπηρέτησης των ταχυδρομικών εταιριών και των ηλεκτρονικών καταστημάτων.