Τις βραχυπρόθεσμες αλλά και τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις που φέρνει η πανδημία του κορωνοϊού σε μια σειρά από τομείς αναδεικνύει η μελέτη της Ira Media, με τίτλο “The New Normal -Short & Long Term Effects”.
Αναλύοντας μια σειρά από στοιχεία, έρευνες και δημοσιεύματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό, η μελέτη της Ira Media καταλήγει σε συμπεράσματα που αφορούν την οικονομία, τους καταναλωτές, τον τρόπο ζωής αλλά και τον κλάδο των media. Παράλληλα, πραγματοποιεί μια σειρά από προβλέψεις, τόσο αναφορικά με την εξέλιξη της πανδημίας όσο και για τις συνέπειές της.
Αναλυτικά, αναφορικά με την πορεία της πανδημίας αλλά και την αντιμετώπισή της, η μελέτη προβλέπει αύξηση των κρουσμάτων το τελευταίο τρίμηνο του έτους, καθώς είναι ενδεικτικό ότι το 60% των συνολικών κρουσμάτων έχει παρουσιαστεί από την 1η Αυγούστου έως σήμερα.
Εντούτοις, ένα μεγάλο μέρος των Ελλήνων εμφανίζονται αρνητές τόσο του εμβολίου όσο και της χρήσης της μάσκας. Ενδεικτικό είναι πως τον Αύγουστο, το 44% των ενηλίκων δεν σκεφτόταν να εμβολιαστεί ενώ το αντίστοιχο ποσοστό τον Ιούνιο ήταν 22,4% και τον Ιούλιο 34,1%. Δηλαδή, σε διάστημα μόλις δύο μηνών, οι αρνητές του εμβολίου διπλασιάστηκαν.
Οι ηλικίες 17-54 παρουσιάζουν τα υψηλότερα ποσοστά άρνησης στο εμβόλιο (52-56%) ενώ όσο οι ηλικίες μεγαλώνουν, μειώνεται το ποσοστό (23% στις ηλικίες 65+).
Οσον αφορά στη χρήση της μάσκας, το 17% των ενηλίκων αντιδρά στη χρήση μάσκας στους δημόσιους χώρους, ενώ στις ηλικίες 17-34 το ποσοστό φθάνει στο 28%.
Στο μέτωπο της οικονομίας, ο ρυθμός μετάδοσης της νόσου (δείκτης R) συνδέεται άμεσα με την αύξηση της ύφεσης και της ανεργίας. Έτσι, στο απαισιόδοξο σενάριο, κατά το οποίο ο δείκτης μετάδοσης του ιού ξεπερνά το 1, προβλέπεται μείωση κατά 12,5% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας και κατά 5,4% της απασχόλησης σε ετήσια βάση.
Το μεγαλύτερο πλήγμα έχει υποστεί ο κλάδος του τουρισμού, καθώς ένας στους επτά νέους ανέργους προέρχεται από τον τουριστικό κλάδο ενώ η απώλεια εσόδων αναμένεται να ξεπεράσει το 80%.
Αντίστοιχα, διάχυτη είναι η ανησυχία για την οικονομική κατάσταση της χώρας, με την πλειονότητα των Ελλήνων να δηλώνει την απαισιοδοξία τους, εκτιμώντας ότι η οικονομία της χώρας δεν θα αντέξει ένα δεύτερο γενικό lockdown.
Σημαντικές είναι οι αλλαγές και στις καταναλωτικές συνήθειες. Χαρακτηριστικό είναι πως το τελευταίο διάστημα παρατηρείται σημαντική αύξηση στις επισκέψεις για αγορά τροφίμων και κατακόρυφη άνοδος στην κατανάλωση φαγητού και ποτού στο σπίτι, με τους καταναλωτές να κάνουν τις επιλογές τους κυρίως με βάση το κόστος.
Μεγάλος κερδισμένος ήταν και είναι οι online αγορές, με την αύξηση να ξεπερνά το 50% ακόμη και μετά το lockdown, ενώ αντίστοιχα υψηλή είναι η αύξηση τόσο στο online delivery όσο και στα online φαρμακεία. Αντίστοιχα, τα σούπερ μάρκετ είδαν τις online πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 150% το πρώτο εξάμηνο του 2020 σε σχέση με το αντίστοιχο πέρυσι.
Η πανδημία έφερε νέα δεδομένα και στην καθημερινότητα των Ελλήνων, με το λεγόμενο “Homebound Economy” να καταγράφει σημαντική αύξηση. Αντίστοιχα, δύο στους τρεις Έλληνες θέλουν να συνεχίσουν την τηλεργασία, μια εξέλιξη που φέρνει σημαντικές επιπτώσεις στο real estate, τη χρήση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και την ατμοσφαιρική ρύπανση. Κατακόρυφα έχουν αυξηθεί και τα ποσοστά της τηλεκπαίδευσης ενώ πλέον το κοινό είναι περισσότερο δεκτικό και στην ιδέα της τηλεϊατρικής.
Η πανδημία έφερε νέα δεδομένα και στον κλάδο των media. Ενδεικτικό είναι πως κατά την περίοδο της καραντίνας, παρατηρήθηκε κατακόρυφη αύξηση της τηλεθέασης και της χρήσης του Digital.
Τέλος, σημαντικές είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, καθώς καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Επιτακτική ανάγκη είναι πλέον ο ψηφιακός μετασχηματισμός τους, ο έλεγχος των δεδομένων καθώς και η επένδυση στην digital προβολή.
Τα brands καλούνται να είναι αρωγοί στη νέα πραγματικότητα των καταναλωτών, δημιουργώντας γι’ αυτούς αίσθηση ασφάλειας. Οι νέες ψηφιακές δυνατότητες, η αύξηση των ανέπαφων πληρωμών, το νέο brand experience και η διαφάνεια συγκαταλέγονται στα εργαλεία που καλούνται να χρησιμοποιήσουν.