Σύμφωνα με πληροφορίες του Dnews από τις 150.000 περιπτώσεις οι 3.500, περίπου το 23%, θα δικαιούται την λήψη αναδρομικών με την επιστροφή ποσών κατά μέσο όρο κοντά στα 200 ευρώ, για έως και 26 μήνες.
Πρόκειται για συνταξιούχους με παράλληλη ασφάλιση και άλλες κατηγορίες οι συντάξεις των οποίων δεν είχαν επανυπολογιστεί ούτε με το νόμο Κατρούγκαλου, γιατί δεν υπήρχαν αξιόπιστα στοιχεία (αποδοχές, έτη, εισφορές κ.λπ.).
Για την πλειοψηφία των ασφαλισμένων δεν υπάρχουν ηλεκτρονικά αρχεία με τον ασφαλιστικό βίο τους και οι αρμόδιες υπηρεσίες θα πρέπει να ανατρέξουν σε χειρόγραφα αρχεία και ένσημα για την πιστοποίηση του χρόνου ασφάλισής τους μια διαδικασία ιδιαίτερα χρονοβόρα με την ολοκλήρωση λιγοστών φακέλων καθημερινά. Στους δικαιούχους αναδρομικών συμπεριλαμβάνονται και κληρονόμοι συντάξεων.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, η μέση αύξηση για τους παλαιούς συνταξιούχους είναι της τάξεως του 2%-3%, που αντιστοιχεί κατά μέσον όρο σε 10 με 12 ευρώ, καθώς σύμφωνα με τον νόμο οι παλαιοί συνταξιούχοι πληρώνονται τις αυξήσεις τους από τους νέους συντελεστές αναπλήρωσης σταδιακά σε 5 ετήσιες δόσεις έως και το 2024.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι εντός του 2022 θα λάβουν τα αναδρομικά που αντιστοιχούν στα 2/5 των αυξήσεων για το 2019-2020 και το 2021 ενώ θα έρθει και νέα αύξηση για το 2022 ώστε να φτάσουν στα 3/5 της συνολικής αύξησης που δικαιούνται κ.ο.κ.
Ποιοι θα λάβουν αναδρομικά
Στις 150.000 περιπτώσεις συμπεριλαμβάνονται «παλιοί» συνταξιούχοι που εντόπισαν λάθη στον πρώτο επανυπολογισμό της σύνταξής τους με το νόμο Κατρούγκαλου, τα οποία θα διορθωθούν τώρα με τον επανυπολογισμό του νόμου Βρούτση και μέχρι σήμερα δεν έχουν λάβει τα αναδρομικά που δικαιούται ούτε την αντίστοιχη προσαύξηση στη σύνταξή τους.
Στην κατηγορία αυτή ανήκουν συνταξιούχοι που έχουν είτε δύο συντάξεις με παράλληλη ασφάλιση πάνω από 30 έτη (π.χ. διπλοσυνταξιούχοι ΤΣΜΕΔΕ, ΤΣΑΥ, ΟΑΕΕ), είτε λαμβάνουν δύο συντάξεις άνω της 30ετίας λόγω γήρατος και λόγω θανάτου κ.λπ.
Υπάρχουν όμως και άλλες κατηγορίες ασφαλισμένων που παρότι έχουν πάνω από 30 έτη, εντούτοις βρέθηκαν εκτός επανυπολογισμού εξαρχής, παρότι βγήκαν με 30 και άνω έτη ασφάλισης.
Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι συνταξιούχοι με βαρέα ένσημα, αλλά και συνταξιούχοι πριν το νόμο Κατρούγκαλου που είχαν πληρώσει μεν παράλληλα σε ΙΚΑ και ΤΕΒΕ, για παράδειγμα, διπλές εισφορές αλλά δεν επανυπολογίστηκαν με το νόμο Κατρούγκαλου ώστε να πάρουν προσαύξηση σύνταξης. Το άρθρο 30 του νόμου 4387/2016 προέβλεπε την καταβολή προσαύξησης της σύνταξης με παράλληλη ασφάλιση μόνον στους νέους και όχι στους παλαιούς συνταξιούχους κάτι που θα διορθωθεί τώρα.
Για παράδειγμα, ένας συνταξιούχος πριν το νόμο Κατρούγκαλου που πλήρωνε 35 χρόνια ΙΚΑ, εκ των οποίων τα 12 χρόνια τα είχε με παράλληλη ασφάλιση και στο ΤΕΒΕ, πήρε μόνον μία σύνταξη (ΙΚΑ) και έχει επανυπολογισμό μόνον για τη σύνταξη του ΙΚΑ με βάση τα 35 έτη.
Όσοι όμως βγήκαν μετά το νόμο Κατρούγκαλου, δηλαδή μετά τις 13/5/2016 και είχαν τα ίδια έτη παράλληλης ασφάλισης (35 στο ΙΚΑ, εκ των οποίων 12 παράλληλα με ΤΕΒΕ), πήραν τη σύνταξη της 35ετίας και επιπλέον πήραν προσαύξηση σύνταξης για τη 12ετία του ΤΕΒΕ.
Στον νέο επανυπολογισμό η σύνταξη του ΙΚΑ θα αυξηθεί λόγω υψηλότερων συντελεστών, ενώ η προσαύξηση του ΤΕΒΕ θα μείνει ίδια. Η αδικία είναι στους παλιούς γιατί τα 12 έτη του ΤΕΒΕ, παρότι πληρώθηκαν, δεν υπολογίζονται για προσαύξηση στη σύνταξη.
Ωστόσο, πρέπει να διευκρινιστεί ότι όσοι παλαιοί συνταξιούχοι είχαν πάνω από 16 έτη παράλληλης ασφάλισης, τότε έχουν και θεμελιωμένο δικαίωμα για δεύτερη σύνταξη στα 67.
Πηγή dikaiologitika.gr